2012. ápr. 11.

Ágai Ágnes: NEMzedék

Nem tudom, hogy miről vagy kiről jutott ma eszembe Ágai Ágens NEMzedék című könyve, - talán a költészet napjáról?- de ahogy hazaértem az esti sétámból, feltétlen újra akartam olvasni. Bevallom, nem vagyok nagy versolvasó, versmondó meg pláne nem, melynek oka talán az lehet, hogy az iskolában erősen ajánlott volt tagja lenni az irodalmi körnek, melynek hozadéka egy csomó szavalóverseny volt, amiket én mindig elbuktam. Képtelen voltam hiba nélkül végig mondani egy verset. Azt mondják, hogy az idő múlásával csak a jó dolgokra emlékezünk, a rosszakat hajlamosak vagyunk elfelejteni. Valóban.

Anna idején, amikor ezeket a verseket olvastam, annyira felkavarónak, vérpezsdítőnek, lázadónak, energikusnak és egy kicsit provokatívnak éreztem, hogy úgy gondoltam, hogy még a világot is ki tudnám mozdítani a sarkából. Visszagondolva lázadó iskolás éveimre, azt hiszem, hogy baromi nehéz lehetett a szüleimnek.

Igazából Ágai Ágnes összes versét bemásolnám ebből a könyvből, mert annyira, de annyira......
Ezek a versek még ma is megérintenek és felpezsdítenek, pedig már nem vagyok tizenéves..:)

EZ A FELNŐTTKOR KÜSZÖBE.
Nem túl magas,
És elég hosszú a lábunk.
Nemsokára be- és megérünk.
Te is feladod az elveidet,
Bevonulsz állampolgárnak?
De hiszen
Csak addig pofázhatsz,
Amíg közöttünk vagy.
Itt lehet.
Itt érdemes.
Itt hasra esünk előtted,
Mert jó fej vagy,
Mert a MIÉNK vagy,
És sosem fogunk feladni,
És sosem szorítunk ki a padból,
És nem mondjuk rád,
Hogy te nyírtad ki a dirit,
Mert a helyére törsz.
Hová tülekszel?
Átigazolsz a felnőttbe?
Gürizel?

A SZÜLŐK
Szabványmintára készülnek.
Konfekció-szülők.
Szériaszámot viselnek.
Másodállásban szülők.
A te apád is hajszolt?
A te anyád is hisztis?
A te szüleid is
Simára gyalulnának?
A te szüleid is
Stréberek
És beilleszkedők?
Szülői munkaközösségben 
funkcionálnak?
Kikilincselik,
Kiguberálják,
Kitelefonálják,
Hogy továbbjuss?

A te szüleid is
Fáradhatatlanul
Fáradnak érted,
És fáradtak hozzád?
Ha megmakacsolod magad,
Pszichológushoz visznek,
Aki lerajzoltatja veled
Az egymásba fáradt családot?
A CSALódott,
a MEGCSALT CSALádot?
Te előnyös helyzetű
Tanuló vagy?
Eléd havat szórnak,
Ha szánkózni akarsz?
A te apád
Érti a halmazelméletet?
A te anyád
Tud verset elemezni?
Ha betörnél és
Botrányt csinálnál,
Lenne enyhítő körülményed?
Mi a fenét akarsz
Tulajdonképpen?
Tudsz jobbat,
Mint amit ők akarnak?



BENNÜNKET 
MEG AKARNAK OLDANI, 
Mint a lakáskérdést 
Vagy a GAZdasági kérdést. 
Csak KÉRdések vannak 
Válaszok helyett. 
Kérdéseink 
Nekünk is vannak: 
Mi végre 
Élünk a Földön? 
Ki vesz meg egy 
Elhasznált földgolyót? 
Ki lopja vissza 
a tüzet? 
Hová jut, 
Aki honnanból indul?


NÉHA ÜLSZ, ÉS KIFELÉ BÁMULSZ.
A semmi ködfoltjait nézed.
Az órák nyúlnak,
mint a rá

gu

mi.




Ágai Ágnes: Nemzedék
Kiadó: Móra Ferenc, (1988)
Oldalszám: 31


Milyen jó lenne, ha valamelyik kiadó újra kiadná.



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése